Antilope day

6 augustus 2018 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Maandag 6 augustus

Het is nu kwart over 6, maar het voelt als kwart over 7 MT. Heel verwarrend die tijdszones waar we doorheen reizen. De zon is alweer op en schijnt onverbiddelijk. Ik heb de zon zien opkomen, maar was te lui om foto’s te maken. Slapen met herrie van de airco is niet prettig maar te verkiezen boven warmte. Gisteravond zijn we naar een lodge gelopen, ca 20 min hiervandaan. Al na 5 min waren m’n gewassen haren droog door de wind en kon ik wel weer douchen. Het restaurant was vol, geen plek voor ons en ze gingen over 1 uur sluiten. Dus naar bistro ernaast: ook geen plek. Een familie van 5 personen mocht er na ons nog wel in. Dus verder lopen naar een pizzatent. Gelukkig: daar konden we bestellen. Moesten wel buiten zitten, want binnen was vol. De pizza was heerlijk. Ook de burgers en de salades smaakten goed na een dag op het water. We waren allemaal moe van de wind en de zon. Hierna in het donker teruggelopen onder een prachtige sterrenhemel, ook een belevenis. We kwamen op een andere plek op de camping (GROOT!) binnen en verdwaalden bijna!

Vandaag gaan we via Antilope canyon naar Grand Canyon. Wordt weer even afzien: rond 11-12 uur wandelen naar een canyon waar je geen tassen mee mag omdat het zo smal en eng is. Rond het middaguur moet het mooist zijn in de canyon; dan heb je door het licht prachtige kleuren.

Het is nu aftellen. X en I zijn wel toe aan een terugreis. X heeft gisteren trouwens een topdag gehad (de derde in de hele vakantie zegt ze) Ze stond binnen no time op de disc en kon tijdens het surfen/skiën met 1 hand even haar haren uit ‘t gezicht halen of voelen aan haar knie. Wat een kracht en balans heeft dit meisje! H ging trouwens ook goed, maar omdat zn nagel verder losliet en de vingertop weer ging bloeden, niet meer geprobeerd. De wond op zn scheenbeen lijkt nu eindelijk verder dicht te gaan.

We zitten nu achter de camper in de schaduw te ontbijten. Er schreeuwde net een Amerikaan: hij was duidelijk boos op iemand. Het bleek de hond te zijn; hij werd de bus ingejaagd en zit nu achter het stuur om zich heen te kijken alsof er niks gebeurd is. De campers die hier staan zijn ook GROOT. Gewoon dikke bussen en dan nog groter, vaak met een dikke auto of speedboot erachter. Nu rijdt er een pick-up voorbij met erachter een speedboot waar de mensen al in zitten!

Wordt vervolgd, maar omdat ik niet weet of we straks WiFi hebben post ik het alvast.

Vervolg

We rijden naar Antelope canyon X en zijn een beetje vroeg of te laat. We kunnen mee met de excursie van half 12, dus nog 45 min wachten. De groep is groot, ca 23 mensen. We worden met ca 4-5 auto’s/ busjes erheen vervoerd. Rond 12 uur zijn we in de eerste canyon met een X aan de top. De kleuren en vormen zijn prachtig! We maken vele foto’s en lopen elkaar voor de lenzen. Daarna nog de tegenover liggende canyon, waar meer zand opstuift. Om ca 13.00 worden we weer opgehaald met de personenbusjes, dit keer zonder airco. We besluiten om eerst te tanken in Page (goedkoop) en daar te lunchen. We zien een fish en chips zaakje en bestellen. Heerlijk!

Daarna door naar De Grote Kloof. Onderweg nog even eruit naar de horseshoe bend: bocht in de Colorado rivier. Prachtig, maar wat een ramp om daar in de volle zon, in die hitte en met een volle maag naar toe te lopen! Het is 2,4 km door mul zand stijgen en dalen. Er staat minimaal 1 uur voor, wij doen het in 20 minuten.

Helemaal bezweet kom ik weer in de RV waar X verstandig in is gebleven. #ikspreekvoormezelf#

Rond half 6 rijden we Grand Canyon (GC) Park binnen. We lopen even naar het viewpoint. Er is al heel lang een rookpluim te zien: er is brand aan de noordkant van de GC. De lucht is daardoor niet helder. We ruiken gelukkig niks.

Nu op naar de camping Mather campground waar we 4 nachten zullen staan. 1 nacht staan de campers er alleen omdat we dan overnachten in the Phantom Ranch, in de GC. Het is daar overdag 43 graden, slik.

#owasikmaarbijmoederthuisgebleven#