Vervolg Grand Canyon

9 augustus 2018 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Donderdag 9 augustus

Een deel heeft na de wandeling en de lemonade nog puf voor een ‘duik’ in het riviertje dat hier stroomt. Er komt echter vlakbij onweer opzetten zodat ze even later snel terug moeten. Gelukkig blijft het onweer hangen voor de kloof, zodat er buiten onder de boom geklaverjast kan worden, de rest gaat even slapen (met recht een recovery slaapje)

Om 4 uur mogen we niet meer in de kantine: die wordt klaargemaakt voor de groep eters van American Steak. Wij zijn om half 7 aan de beurt: stoofpotje met salade, polentakoek en chocoladecake toe. Echt heerlijk! Buiten regent het inmiddels en is het donker door een kort onweer. Na 45 minuten moeten we de ruimte alweer verlaten. Pas om 8 uur kun je er weer terecht. Alle regen is al verdampt, zo warm is het!

Het eten is door de muilezels hierheen gebracht. Je moet je eigen afval ook mee terug nemen, om de mules te ontzien.

Het personeel werkt er 10 dagen achter elkaar en is daarna 4 dagen vrij. Ze moeten lopen naar de ranch, vaak doen ze dat in de nacht: dan is het lekker rustig en koel.

Je kunt er ook per muilezel komen, maar dat vinden we allemaal zielig. Ze rijden elke dag 1 ritje met mensen of voorraad.

Na het heerlijke eten gaan de meesten van ons direct op bed. Heerlijk even slapen en herstellen. De volgende ochtend om half 5 op en om 5 uur ontbijt ( scrambled eggs, sausages, bacon, pancake, fruit, koffie en thee) en lunchpakket mee. Er zit van alles in het lunchpakket; bagel, worst, kaas, noten, mueslireep, zakje met elektrolyten voor drinkwater.

Om 5.45 lopen we weer. Het valt tegen hoe warm het nog is: meer dan 30 graden. Gelukkig is dat alleen in die kloof. Zodra we bij de Colorado rivier zijn wordt het koeler.

De terugtocht valt uiteindelijk reuze mee. Grotendeels in de schaduw en met een koel windje. Om half 8 zijn we bij Indian garden waar we een half uur pauzeren. Vlak ervoor zien we A,R, M,M,L,C (de jongelui, alias de jonge goden) in de hoogte: zij zijn vooruit gelopen en doen halverwege nog een wandeling naar een uitzichtpunt (totaal 5 km extra)

Uiteindelijk zijn we 10.44 AM boven; na 5 uur in totaal. De rest druppelt later binnen. A en X zijn er iets eerder. A is van Indian Garden in 1.40 u naar boven gelopen. Totaal hebben we 16,5 km, 24.000 stappen en 246 verdiepingen gelopen.

T neemt boven afscheid van haar wandelschoenen: beide zolen zitten los, tijd voor nieuwe.

We drinken en eten samen in het restaurant waar we 2 dagen eerder koffie hebben gedronken. Mmm de nachos, friet en het drinken smaken heerlijk. We zien er samen niet uit en ruiken verschrikkelijk: een deel heeft z’n wandelschoenen al uitgetrokken. Maar dat we helemaal van de phantom ranch gekomen zijn geeft ons wel wat credits.

Nu zitten we lekker bij de campers bij te komen na een heerlijke douche in onze mini badkamer.

Straks even WiFi opsnorren.

1. Gerhard:
    10 augustus 2018
    Wat een mooie belevenis, sportief hoor!! We smullen van jullie verhalen.
  2. Rie:
    10 augustus 2018
    Mooi om jullie vakantieverhalen te lezen vanaf mijn "vakantieverblijf" in Dwingeloo.