Zondag 14 augustus

14 augustus 2016 - MPILA, Congo-Brazzaville

Hlatikhulu lodge, of toch niet?
Voor 10 uur zijn we op pad naar onze volgende bestemming. Hlatikhulu lodge. Een 8 persoons lodge met privé kok en gids. Fleur moet buiten slapen
Het pad er naar toe is maar 10 km maar 7 ervan is eigenlijk voor een 4x4 wagen.
Gelukkig heeft de motor veel power
Na ruim een half uur hobbelen komen we aan. Het is er prachtig.
Maar we worden gauw uit de droom gehaald door een schoonmaakster. Het huis is al bezet. We moeten terug naar het Mpila kamp.
Dus weer hobbelen.

Waar we al bang voor waren blijkt zo te zijn: de dagen zijn gewisseld. Vandaag Gqoyeni en morgen Hlatikhulu. Het had erger gekund.
We krijgen te horen dat we er niet voor 13.00 mogen zijn.
Dus we zetten koffie in de camper op de parkeerplaats van het Mpila kamp. We eten een broodje en de kids doen een spelletje. Zo doden we de tijd. Ook hebben we heel even WiFi zodat ik wat kan posten.

Om ongeveer 13.00 vertrekken we naar ons volgende kamp. Na weer een uur hobbelen komen we aan. Er staan enkele karretjes klaar voor onze bagage. Ook staan de kok Nelson, gids Guy en een huishoudhulp Lindy klaar voor ons. We weten even niet goed welke houding we moeten aannemen. We regelen een avondwandeling met Guy. We installeren ons in het grote huis met prachtig uitzicht en grote keuken en in de 4 bijgelegen slaapgebouwen, verbonden via een soort loopbrug vlak boven de grond. Gelukkig voor Fleur wordt er een bed bijgezet.
Het zijn weer schitterende plekjes.
Grote bedden, eigen badkamer en een veranda.
Om half 4 beginnen we met de wandeling. We krijgen instructies : niet praten, achter elkaar lopen, handgebaren om te stoppen of om te keren. Guy loopt met een groot geweer voorop. We zien maar 2 dieren (impala's en 1 drinkende giraf) maar hebben veel gezien en geleerd: voetafdrukken, een steen waar een rhino z'n teken eraf schuurt, de verschillende poep die er ligt, dat er dit jaar al 5 rhinos gestroopt zijn. Het lopen door de natuur waar al die grote beesten ook lopen is magnifiek.
Om half 6 zijn we weer terug. Nelson staat al klaar om ons eten te maken.
We zitten nu rond het vuur te luisteren naar de verhalen van de ranger, terwijl we wachten op het eten.
We hebben uiteindelijk heerlijk gegeten en hebben Guy erbij uitgenodigd.
Later leren we van hem welke geluiden van welke dieren afkomstig zijn. We horen de Afrikaanse nachtegaal, de hyena en we zien buffels onder onze eigen uitkijkpost.