Grand day in the Grand canyon

8 augustus 2018 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Woensdag 8 augustus 8-8-18

(Vergeten te posten)

Imagine: op vakantie in de US.

Zet vrijwillig de wekker om 3.30 en ga om 21.00 naar bed.

Wordt elk half uur wakker: heb ik de wekker wel gehoord?

Vlak voor half 4 eruit, aankleden, snel eten en rugzak inpakken, vooral met veeeel water.

Met koplamp op, vol bepakt op de weg lopen, naar het begin van de wandeling. Onderweg stopt de shuttle bus na gesein met de koplampen.

Start wandeling angel bright om 04.35 ; in het donker de berg af, met in de verte de smeulende brandhaarden zichtbaar aan de noordzijde. Gloeiende ogen lichten op langs het pad. Een grote bok schiet voor ons uit. Langzaam wordt het lichter en kunnen de koplampen uit. We passeren 3 keer een compostWC waar je boven op kunt zitten. De zon komt in de vallei op rond 6, maar pas om 8 uur komen we in haar licht terecht. Na veel en heel veel dalen (omg: dit moeten we allemaal ook weer stijgen) komen we bij Indian Garden; een soort oase in de woestijn. Prachtig groen. We lopen een hele tijd langs een kabbelend kreekje waar we onze handdoeken, petten en sjaals in kunnen natmaken. Af en toe moeten we oversteken. We denken dat we er bijna zijn en moeten dan weer stijgen. We passeren een aaneengebonden kudde muilezels met bepakking (10) Nog steeds geen Colorado rivier te zien. Uiteindelijk is ze er dan; een woest kolkende rivier die al dit groots veroorzaakt heeft. Nu volgt nog een dodelijk warm stuk door los mul zand zonder schaduw. Het is nog vroeg, maar toch al zinderend heet. Wel fijn dat we zo vroeg vertrokken zijn.

Na 17,7 km, meer dan 25.000 stappen en 1300 m lager komen we via een lange brug over de Colorado River aan op de phantom ranch. Ik strompel op m’n tandvlees en kom hangend op mn stokken binnen, de meesten zijn moe en zeiknat. Na 5 uur en 40 min (ca 4 uur lopen) zijn we over. We slapen gescheiden; 6 mannen in slaapzaal 12, 6 vrouwen in zaal 14. Kleine keurige ruimtes met 5 stapelbedden, een wastafel, een WC en een douche. En airco met bovendruk; het lijkt of je je in een storm begeeft. Toch lekker geslapen na 2 bekers lemonade in de kantine ( een maal 5 USD, refill  steeds 1, dus beker bewaren)

X heeft het ondanks een gezwikte enkel, pijnlijke knie en een dondergezicht ook gehaald. Hoe ze terug moet komen? Ze heeft wel een beetje gelijk: wie doet dit op vakantie, dit is toch niet gezond??