Swaziland

12 augustus 2016 - Lobamba, Swaziland

De reis gaat verder over een snelweg met veel opstoppingen door wegwerkzaamheden. Dit komt nu niet slecht uit, zo kan Allard af en toe het toilet gebruiken.
We passeren bananenplantages met de trossen bananen in een blauwe plastic zak. Het landschap is verder veel groener dan we de afgelopen dagen gezien hebben.

Zo, we zijn door de douane. Eerst departure uit SA en daarna immigration Swaziland. Twee stempels rijker. Natuurlijk moest er weer betaald worden.
En gelukkig was er geen rij en hield Allard het staan vol.

We rijden nu echt in Afrika zoals we dat eerder zagen in Botswana : kleine hutjes met houten kralen voor het vee, supermarkten met tralies ervoor, kleine kraampjes langs de weg van golfplaat. Meer geiten. Kindertjes die zwaaien naar ons .
Kortom veel meer armoede.

We stoppen ergens langs de weg om te picknicken. De jongedames hebben veel bekijks van voorbijgaande pick-ups met mannen achterin.
We vervolgen onze weg en trekken de bergen in. Een prachtige weg met vele vergezichten.
We komen door de hoofdstad Mbabane. Voor het eerst sinds dagen zien we een paar flats. Er hangt een vieze rookwalm over de stad.
Om grote branden te voorkomen worden steeds kleine stukken land/gras/struiken of berm in de fik gezet. Ook in ZA zagen we dit regelmatig.
Inmiddels zijn we na wat zoeken ( oa de weg gevraagd aan de bewaker van de koning!) en een hele lange rit over rode dirtroads met kuilen aangekomen bij de volgende camping in Mlilwane wild life sanctuary. Dit overtreft weer alles. Magnifiek! Mooie vergezichten, afwisselend landschap, veel dieren, weinig roofdieren ( wel krokodillen en hippo's) en een groot Out of Africa gevoel.
En gelukkig voelt Allard zich langzaam weer wat beter! Dus we gaan die avond uit eten. Een buffet (oa wrattenzwijn en gnoe) met weer een toekomstige potentiële man voor Fleur in de bediening. Het kan niet op!
Om 9 uur liggen we allemaal te pitten.