Heftige Hyena Huiver

13 augustus 2016 - Umfolozi, Zuid-Afrika

Inmiddels zijn we alweer de grens met ZA gepasseerd, weer 2 stempels rijker, dit keer gratis.
We hebben inkopen gedaan voor 3 dagen in de Spar van Mkuze.
In de shop bleek gratis WiFi ontdekte Xiulian. Meteen ging de vaart uit het winkelen. Nu.nl stond opeens op het lijstje. Tja. Dat heb je met Olympische spelen.

Na een verlate turbo lunch en diesel tanken snel weer op pad. De gate van het volgende park (Imfolozi) sluit om 18.00. Vannacht slapen we in 2 chalets. Of we daar WiFi of bereik met onze droam hebben?

Nu rijden we in het park. We hebben in 10 minuten al meer neushoorns gezien dan impala. Ook weer op 4 meter afstand een giraf over het hoofd gezien. Hij stond achter een boompje...
De chalets nr 20 en 22 liggen helaas ver uit elkaar. De familie Knol heeft een chalet van steen, wij hebben een onderkomen van riet en gaas met tentdoek: 2 aparte slaapkamers met badkamer verbonden met een houten brug en halverwege een tent met keuken. Alle ritsen en schuiven zijn apenproef. Dat moet ook wel want we worden verwelkomd door diverse apen. Als we de slaapkamers ingaan springen ze mee op het dak. Onze badkamer is niet meer helemaal apenproef: er zit een groot gat in het tentdoek.
We besluiten met de camper naar het huisje van de knollen te rijden, we zouden samen eten. In dit campje kunnen geen olifanten komen, maar wel allerlei roofdieren, dus lopen in het donker wordt afgeraden.
Terwijl we onze eetspullen aan het uitpakken zijn horen we Fleur, Martine en Xiulian gillen. Ze zaten buiten op de veranda toen er een groot beest aankwam. Xiulian dacht "is het nou een grote aap of hyena?" Het bleek een grote hyena!! De meiden vluchten snel naar binnen. De hyena snuffelt aan de chips op de tafel. Martine heeft het beest met schreeuwen en bonken op de ramen weggejaagd. Wat een held! Fleur was echter helemaal overstuur en trilde erover (ze bleef eerst haken aan de bank en kon daardoor niet snel naar binnen) Ik dacht eerst; onze stoere Fleur speelt toneel, dat kan ze namelijk als de beste. Maar nee, ze was echt helemaal van de leg....
We zitten nu toch met z'n allen buiten met de meiden vlakbij de deur en Fleur binnen bij de deuropening. We moeten namelijk nog braaien. De mannen zijn helemaal in hun element en lopen stoer heen en weer naar het vuur, dat een paar meter verder van het huis staat. Henk loopt rond met een groot mes, HJ lust ze wel rauw!
Ben benieuwd hoe ons tentdoek-onderkomen gaat bevallen straks...

Bij het braaien komen de hyena's meerdere keren nieuwsgierig snuffelen. Je ziet eerst een paar oranje ogen opgloeien in het donker. Langzaam sluipen ze dichtbij. Met veel licht en er naar toe lopen gaan ze weer weg. We hebben er inmiddels meerdere gezien, meerdere keren. Ze zijn idd groot! Fleur is niet meer naar buiten gekomen. Om 21.00 gaan we met onze camper naar onze tenten. Om 22.00 gaat de generator uit, geen lichten meer dus.