Zaterdag 13 augustus

13 augustus 2016 - Zululand DC, Zuid-Afrika

Heerlijk geslapen. Ook Allard heeft goed kunnen slapen en voelt zich goed genoeg om een wandeling te doen. We staan om 6 uur op en melden ons om half 7 bij de receptie voor de registratie. We gaan de hippo trail lopen; een mooie wandeling van 6 km. De zon is net opgekomen. De natuur is weer schitterend. We lopen door velden, kloven en langs het water waar we 2 krokodillen een impala zien eten. Helaas of gelukkig geen hippo tegengekomen. Je kunt in dit park fietsen, paardrijden en wandelen. Jammer dat we er maar 1 nacht staan. Echt een kamp om nog eens te bezoeken. Na een tweede ontbijt en nog een douche ( Het toilet gebouw is ook het mooiste wat we tot nu toe gezien hebben) vertrekken we rond 10 uur. We rijden dwars door de stad Manzini en zien diverse kraampjes met oa fruit. We kunnen nergens parkeren als we er al tijd voor hadden. We moeten nog meer dan 300 km rijden. Ook zien we mensen bellen via publieke telefoons aan de muur. Hele rijen van die telefoons naast elkaar ! Dat is lang geleden! We passeren dorpjes met namen als Siphofaneni en Phuzumova. Overal geiten, koeien, mensen in winterkleren compleet met muts maar ook soms in zomerkleren ( het is nu 29 graden) Veel dorpjes hebben meerdere lekkere verkeersdrempels tegen hardrijden. Nu rijden wij niet zo hard, maar zo'n drempel is niet fijn met een camper. Gelukkig zien we ze bijna alle op tijd. Veel rietplantagesi langs de weg maar ook heel heel veel afval. We bevinden ons nu vlakbij Mozambique. De M8 wordt een beetje saai. Alleen maar rechte weg. Straks komen we weer bij de grens van ZA en hebben we weer eigen WiFi via de droam. De snelheidsborden op de snelweg wisselen van 60 tot 80 en nu net opeens 120! Best wel eng met fietsers, wandelaars, ezels, koeien en geiten op de vluchtstrook.