Alcatraz en Golden Gate bike dag

24 juli 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dinsdag 24 juli

Vanochtend vroeg opgestaan om op tijd bij pier 33 te zijn. Daar vandaan vertrekt de ferry om half 10 naar Alcatraz. Alles verloopt soepel , het verkeer valt mee dus de ubers arriveren op tijd met ons om kwart voor 9.

Aan boord is het koud. De mist trekt langzaam op, het waait flink.

Als we aankomen op de Rock na ca 20 minuten krijgen we eerst uitleg over het eiland. Daarna verkennen we het eiland met veel vogels en mooie planten. Met een audiotour in het Nederlands worden we door de gevangenis geleid. Zeer indrukwekkend! Wat een kleine cellen! En wat een kwelling: vanuit de cellen konden de gevangenen het bruisende leven in SF zien en horen.

Om half 1 gaan we weer met de boot van het eiland af. We lopen naar de ferry building, een bekend foodmarket gebouw bij pier 1. Daar eten we een heerlijke burger met bacon of avocado.

Na dit intermezzo lopen we terug helemaal naar pier 41 waar we fietsen huren. H en X gaan op een tandem. Helaas voor X moet ze verplicht een helm dragen ( onder de18) De verhuurders noemen ons professional bikers als ze horen dat we uit Nederland komen.

Het fietsen is geweldig! We fietsen langs de kust en zien de stad SF in de verte liggen, passeren mooie zandstranden, zien zeehonden in de zee en komen steeds dichterbij de brug. Af en toe is het flink klimmen, maar de fietsen hebben prima versnellingen en wij Nederlanders fietsen natuurlijk alle andere uphill lopende fietsers met helm voorbij.

Op de brug is het vooral doorfietsen want het is een 2 richtingen fietspad. Eenmaal over de brug splitsen we. Een deel gaat nog een heuveltop beklimmen, een ander deel naar een viewpoint. De rest fietst alvast door naar Sausolito. Daar pakken we een heerlijk witbiertje in een geweldig leuk uitziend restaurant ( the barrelhouse) en treffen we elkaar uiteindelijk weer.

De ferry terug is een beetje een afknapper. Pas op de derde boot kunnen we mee. Er zijn erg veel fietsers die zo terugwillen.

Nu zitten we in de boot ( genoeg zon en wind gehad) naast zo’n 160 fietsen in het midden. Hopelijk vinden we onze fietsen makkelijk terug.

Het afrekenen van de fietsen ging bijna verkeerd. Hierna op de valreep ( keukens sluiten om 21.00) nog even gegeten aan de boulevard. Nu zijn we weer in de camper na een Uber rit. Morgen om 6 uur opstaan en om half 7 rijden, voor de file uit!