Maandag Was- en SF dag

23 juli 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

23 juli SF

Lekker uitgeslapen in een koele camper. Dat was eerst wennen: frisse wind, lange broeken weer.

De rest had trouwens gisteren een leuke avond in de kroeg gehad. Een kroeg vol amusement, zoals een lange curlingtafel, poolbiljart, voetbaltafel, computer-racemotor, speedball en nog veel meer.Alles werd uitgeprobeerd, zelfs door HJ. Daarnaast volop gekletst met een pas getrouwd Brits stel op honeymoon-reis. Vooral de dame kletste iedereen de oren van de kop. Het enige teleurstellende aan de avond was de drankrekening.

Omdat we niet weten wanneer we weer kunnen wassen, gaan we dit nu maar doen. Er zijn wasmachines en drogers. Komt goed uit want de jongelui RV heeft een hangover. Ws te weinig (water) gedronken.

Rond het middaguur is alles weer schoon, droog en voldoende wakker en gaan we per Uber naar de fisherman’s wharf. De lucht klaart op en we kunnen Alcatraz zien liggen. We splitsen en bekijken pier 39; allerlei shops en eetgelegenheden. Het is alleen al leuk om al het voortslenterend publiek te aanschouwen. Om 4 uur verzamelen we weer en lopen naar de beroemde Lombard straat. Wat een prachtige stad is SF met aan alle kanten vergezichten en enorme hoogteverschillen. Echte kuitenbijters! Aan de top van de Lombardstraat zijn haarspeldbochten. Elke toerist wil daar doorheen rijden en zichzelf laten filmen dus er staat steeds een file.

2 straten parallel is de steilste straat Filbert, 31%, echt bizar steil. De auto’s staan hier parallel dus in 90 graden geparkeerd. We moeten de neiging onderdrukken om de bovenste auto even om te duwen voor een domino effect, zal niet moeilijk zijn. Verzekeringstechnisch  vast wel lastig.

Na een mooie wandeling strijken we neer op een Italiaans terras (pellegrini). Daar blijven we uiteindelijk ook eten, binnen, want het is weer koud aan het worden. Het eten is heerlijk, met een goede en snelle bediening.