Canyonlands

2 augustus 2018 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Donderdag 2 augustus

Vanochtend uitgeslapen tot half 8, buiten in de schaduw ontbeten en rond 9 uur vertrokken. Eerst even tanken en dan naar dead horse point, canyon lands (island in the sky). Nog 1 dag canyons bekijken, merk dat ik canyon-moe begin te worden.

De temperatuur is alweer aan het stijgen. Gelukkig is het weer bewolkt, dat scheelt een beetje. Nederland doet aardig mee qua temperatuur begrijpen we.

Gisteravond hebben we na het eten (Veenstra Salade Nicoise) een leuk spel gedaan dat lijkt op 30 seconds. Vlak voor het slapen evalueren we samen de dag nog even: overall dieptepunt; het slakkentempo van HJ in Arches park. Op een gegeven moment was er een file van meer dan 20 auto’s achter ons! HJ: ik wilde dat jullie alles goed konden zien.

Het hoogtepunt was voor iedereen (-X) de wandeling.

Achter de naam Dead horse point zit natuurlijk een triest verhaal. Vroeger gebruikten de cowboys deze natuurlijke fuik (hoog bergplateau met smalle toegang van ca 10 m) om wilde paarden te vangen. Ze haalden de beste paarden eruit. Het verhaal gaat dat ze (een keer?) vergeten zijn de paarden weer los te laten. De hele kudde ging dood door gebrek aan water, terwijl 2000 feet onder hen de Colorado rivier stroomde..

Het is inmiddels snoeiheet, je voelt jezelf verdampen. Het uitzicht vanaf het plateau op de meanderende Colorado rivier door de canyon was trouwens prachtig. Heel bijzonder; je rijdt eerst door een vlak (hooggelegen) landschap met aan het einde van de weg onverwacht een enorme afgrond. Hierna nog gereden naar island in the sky (schiereiland-hoogvlakte) gewandeld (op slippers) naar een krater en een grand viewpoint met prachtig uitzicht bekeken. De views zijn vet heftig: scheuren in de aarde, steile wanden, pilaren en andere sculpturen, alles in verschillende kleuren.

We hebben net geluncht in de camper met generator aan zodat we toast kunnen maken. Dat brood in de VS is afschuwelijk: zoet, kurkdroog, niet lekker. Nu eten we zuurdesem brood (sourdough): dat is te doen, zeker als je er toast van maakt. Zoet is ook de muesli, evenals crackers, koffie, vlees etc.

We rijden nu weer naar Moab, op weg naar Monument Valley. Verwachte aankomst 18.00

We rijden nu door de woestijn van Monument Valley met slecht weer. Harde wind, regen, bliksem en dust devils. Het ziet er spooky uit en voelt ook niet fijn. We waaien soms gewoon naar de andere weghelft.

Geeft wel een extra dimensie zo.