donderdag 18 augustus

18 augustus 2016 - Sani Pass, Drakensbergen, Zuid-Afrika

Donderdag 18 augustus
De wind is weg! Wat een genot. Je kunt nu lekker buiten zitten in het zonnetje. Jammer dat we weggaan.
Om 9 uur rijden we weer. Eerst bevoorraden in de SuperSpar. We laten heel wat gaten achter in de schappen. De Spar WiFi werkt helaas niet.
De reis gaat verder over de N2. We passeren de voorsteden van Durban, een grote stad aan de kust. Het moet een mooie maar ook criminele stad zijn.  Deze stad hebben we niet in ons reisschema opgenomen. Als SA veilig blijft komen we hier zeker nog eens terug.
Af en toe zien we krottenwijken langs de snelweg. Er wordt ook veel gewerkt: mensen die het gras in de bermen maaien met trimmers of het asfalt repareren, allemaal zonder echt goede wegafzetting. Bouwvakkers aan het werk op viaducten zonder omheining.
Af en toe hier ook herders met koeien langs de snelweg.
Net weer een tolgate gepasseerd. Het is altijd opletten welke doorgang je moet nemen met een 3 meter hoge auto. De tol valt erg mee: per keer 75 eurocent (voor afstanden van ca 25-30 km). Tolwegen hebben we nu in totaal 3 reisdagen gehad.
Diesel is hier ook goedkoop: zo'n 80 eurocent per liter.
We voelen ons ook erg thuis met namen als Ermelo, Utrecht, Dordrecht. Maar ook plaatsen als Helpmekaar en Knapdaar en Breipaal bestaan.
Na een file (!) op de snelweg rijden we nu op een tweebaansweg door droge velden met hier en daar kippenfarms. We stoppen op 1390 m hoogte want de meiden moeten plassen. We doen een snelle lunch en gaan weer verder. Alsmaar stijgen, steeds meer prachtige vergezichten.
De school is kennelijk uit (13.00) want we zien overal kleine kinderen in donkerblauw schooluniform langs de weg lopen.
Rond 14.00 bereiken we onze bestemming. Wat een verschil met onze vorige camping. We zijn de enige gasten en staan in een weiland naast Gijsbert, Ingrid en Irma. En nog een paar koeien. Er zijn in totaal 2 toiletten en 2 douches.
Echt kamperen!