freezing golden gate

23 augustus 2016 - Golden Gate Highlands National Park, Zuid-Afrika

Dinsdag.

Het is apenstil en bitterkoud vannacht. Ik doe halverwege de nacht m'n sjaal om m'n hoofd. Om 8 uur sta ik op en doe de heater aan voor de anderen. Buiten is het licht, de zon is vast allang op, maar omdat we tussen allerlei mooie rotsformaties staan, zal het nog wel even duren voor we haar zien. We gaan ontbijten in het hotel, dit keer gaan we wel wandelen door de kou. We krijgen dezelfde tafel toegewezen als gisteravond. De meesten van ons rennen meteen door naar het buffet. Oprecht schandalig! We gaan ons vet te buiten aan het ontbijtbuffet met van alles wat! Klassiek Engels, incl worstjes, spek, scrambled eggs en pancakes met fruit en muesli. We scheppen meerdere keren op zodat we niet meer hoeven te lunchen. Vanmiddag gaan we vroeg braaien als de zon er nog is en dan heel vroeg op bed. We lummelen na het ontbijt wat rond de campers. Er zijn verschillende wandelroutes die hier vandaan starten. Allard staat al te popelen " wanneer gaan we wandelen?" smeekt hij zelfs Denk dat het eten eerst even moet zakken. Ook bekijken we de route van morgen alvast. Rond half 1 heeft Allard iedereen zover. Xiulian blijft bij de camper, lekker uitrusten. We doen een korte wandeling naar de echo grot. Het eerste stuk stijgt snel. Velen verzuchten "waarom wilden we ook al weer wandelen..." We zien 2 elanden tussen het struikgewas. Even verderop komen we bij de kloof. Die is adembenemend mooi en maakt veel goed. Prachtig! We maken veel foto's en schreeuwen, maar de echo valt tegen. Allard klimt nog wat hier en daar naar boven. En dan gaan we terug. Henk en Allard doen nog een andere wandeling erachteraan en komen een half uur later terug. Ze hebben natuurlijk wilde verhalen bij binnenkomst. Allard klom verkeerd en viel in de bosjes. Hij zit idd onder de schrammen. Nu zitten we in de zon lekker te chillen. Het is 14 graden. Ik heb net een soort groenling (spectacled weaver) uit mijn hand laten eten. De vogels hebben hier apenmanieren, maar die kan ik wel aan. We zijn momenteel de enige gasten op de camping. Het personeel is "druk" bezig met kleine klusjes. Het is soms niet duidelijk wat ze met z'n 10-en doen. In ieder geval zijn er nu 6 prullenbakken apenproof gemaakt. Wij hebben hier nog geen aap gezien. De wind steekt op en het wordt koud. Het is nog maar 4 uur. De mannen (-1) gaan alvast hout sprokkelen voor the big fire. De plek wordt bepaald, stenen aangesleept en het hout wordt er tussen gelegd. Ik heb alvast m'n muts opgezocht en blijf nog even in de camper, lekker opwarmen. HJ en Tineke hebben ook even een uiltje geknapt in de camper. Lekker achter het glas in het zonnetje.