laatste woensdagochtend

24 augustus 2016 - West Rand, Zuid-Afrika

Woensdagochtend
De dag begint vroeg: 6 uur gaat de wekker. Eerst nog even douchen. Dat klinkt makkelijker dan gezegd: het mengen van het water komt hier heel precies. Na 5 minuten freubelen is de temperatuur van het water redelijk acceptabel, te warm ipv te koud. Snel eronder en eruit. Brrrr.. Het vriest buiten.
We vullen nog wat flessen met smaakvol drinkwater uit de kraan. Luxe!
Om 7.20 rijden we. De kachel van de auto wordt langzaam warm, een weldaad voor onze verkleumde tenen en vingers. Xiulian ligt nog lekker te slapen. Allard ligt op ons bed te lezen.
De zon is elders al lang op. We rijden door een checkpoint: een mooie dame laat ons tekenen voor het vertrek uit het park:tijdstip 7.28, naam, type auto, kenteken, waar vandaan, waar naartoe, hoeveel personen.
Nog steeds kennen we het kenteken van de auto (Iveco) niet uit ons hoofd: FJ 76 PY GP.
Het landschap is weer adembenemend. Uitgestrekt met hier en daar solitaire heuvels: het lijken wel cathedralen.
We zien iets glinsteren op de weg en  het blijkt ijs te zijn.
We rijden vandaag naar een plaats vlakbij Joburg en gaan op excursie naar Soweto.
In Bethlehem tanken we en moet de motorolie bijgevuld worden. Het tankstation heeft ook een bakery. We smullen daarna van de heerlijkste croissants sinds tijden! We merken dat we in meer stedelijk gebied komen: meer keus in de winkel, fruitteelt op grote schaal  maar ook meer smog in de lucht.
We rijden nu richting Heilbron door lichtglooiende enorm uitgestrekte velden a la Frankrijk, maar dan met roodbruine aarde.
Onze reis kost 2 duiven het leven. Ze tortelden op de weg en vlogen te laat op. Onze motorkap was genadeloos. HJ en Tineke dachten dat we 1 duif in tweeën hadden gereten.
 We rijden gemiddeld 100 km per uur. Af en toe, eigenlijk regelmatig, klinkt er een piepje. Dat is onze snelheidsbegrenzer, ingesteld op 120 km/u.
Plots worden we aangehouden door politie. We moeten aan de kant stilstaan. Xiulian doet snel de autogordels om en Allard komt er naast zitten op het bed. Gelukkig, we mogen toch doorrijden. Wat een vreemde actie!
We rijden inmiddels op de golden highway door Sasolburg, met enorme olie raffinaderijen.
We zien steeds vaker grote kerkhoven langs de weg. Hoeveel AIDS slachtoffers zullen er liggen? Het is inmiddels 18 graden en we rijden al tijden op 1800m hoogte.
We komen steeds vaker langs trieste krottenwijken, maar passeren ook een echte Friese paarden houderij!
Na bijna 5 uur reizen komen we op de camping in the middle of nowhere. Blij dat we eruit mogen en WiFi hebben, even later balend dat het busje voor de Soweto Tour er al is. Om 13.00 stappen we in het busje..