Thunder, Horse riding and Church

21 augustus 2016 - Cathkin Park, Zuid-Afrika

Zondag 21 augustus

Vannacht ging het echt te keer ! Tijdens het avondeten (verrukkelijk!) in het restaurant waren er al wat inslagen te horen. De kinderen waren moe en gingen na het eten als eerste naar de camper. Daar troffen ze een natte bende aan; het dakluik voor de ventilatie stond open en was niet berekend op zoveel water. Ze hebben de nattigheid netjes opgeruimd en zelfs het bed voor ons opgemaakt. Bij HJ en Tineke was het bed al opgemaakt maar een spijkerbroek lag er precies onder en had alle lekwater opgezogen. Gelukkig maar! Tot half 1 kwam er geweld uit de hemel. Daarna nam het af. Om 7 uur opgestaan. Snel ontbijtje en met z'n 5 en naar de stal lopen. Gelukkig is Lotte opgeknapt. We worden ingedeeld op de paarden. Henk krijgt Ian , Lotte Ginger, Martine Paisley, Xiulian Epsilon en ik Beamer. De caps die we mogen gebruiken zijn veel te klein. Ik doe uiteindelijk een fietshelm op en Henk ziet er met een soort platte helm uit als gekke Willempie. We moeten rechts opstappen! Gelukkig eerst op een plateau staan, paard ernaast, dan linkerbeen erover en dan pas voeten in de beugels. De paarden hebben een simpel hoofdstel zonder bit. Stap is walk, draf is trot en galop is canter. De gids oefent eerst even met ons op vlak terrein en dan gaan we de berg op. DIEP RESPECT voor de paarden! Steil omhoog over een smal paadje met modder en stenen. Ze klimmen echt! Af en toe moet je je even vasthouden aan het zadel anders glij je eraf, zo steil! Een misstap en... Gelukkig zijn de paarden er erg bedreven in. Bovenaan hebben we prachtig uitzicht. De zon schijnt inmiddels. We rijden door de heuvels en doen af en toe een galopje of drafje. Prachtig! Iedereen geniet, alleen het paard van Xiulian is een beetje eigenwijs. We komen ook nog een tamme zebra met z'n ezelvriendje tegen. "He just had to be nice" wordt over de zebra gezegd, want die staan erom bekend dat ze niet te temmen zijn. Na een uur rijden en een laatste galopje over een smalle dam met aan weerskanten water komen we weer terug. Na afloop doen we al onze kleren in de was ivm de allergie van Fleur. Intussen is Tineke naar de kerkdienst geweest op de camping: met teksten en liederen in het Engels en Afrikaans. De jongens van het Dragon's Boys choir zijn er ook. Het was een indrukwekkende dienst, druk bezocht ook! Nu zitten Tineke en ik lekker in de zon het fort te bewaken. Heerlijk even niets doen. Geen straf. We zijn benieuwd naar de verhalen straks. De rest is weg met de camper van HJ : zip-linen en tree climbing.