Woensdagochtend

17 augustus 2016 - Salt Rock, Zuid-Afrika

Woensdag 17 augustus
Heerlijk uitgeslapen tot half 8. Het was warm in de camper. Henk staat als eerste op en de ketel op het vuur. Als hij buiten wil gaan eten ziet hij dolfijnen in zee zwemmen. Gaaf! Iedereen is opeens wakker en buiten. De dolfijnen surfen met de golven mee en slaan met hun staart op het water om vis op te jagen. Een prachtig gezicht. Het zijn ca 15 dolfijnen.
Na een snel ontbijt buiten met zicht op zee (zonder apen, yes!) kleden de meesten zich om om te zwemmen in het bassin. In de golven zwemmen is wat wild: de branding is kort maar heel sterk.
Zelfs Fleur gaat te water, na minuten klagen over het wier, de vissen die er zwemmen en dat het koud is.
Het is bewolkt met af en toe een zonnetje. Het zal zo'n 20-23 graden zijn. Heerlijk.
We melden ons nog aan bij de receptie ( gister waren we te laat) en kunnen Afrikaans spreken. Wat een grappig taaltje zeg!
Bij de wasmachine staat bijv:" as jy nie hier is om jou wasgoed uit te haal nie kan die volgende persoon dit uit haal. Almal wil hulle vakansie geniet."
De streek hier is veel rijker. Dat merkten we gisteren al bij de SuperSpar. Zeer goed gesorteerd met bijna autistische schappen. Alles staat vooraan. Als je iets weghaalt komt er een bediende en schuift een achtergelegen product naar voren zodat de rij weer aansluit. Je durft bijna niks meer te pakken ...
De donkere mensen hebben een onderdaniger houding, bijna slaafs. Dat hebben we tot nu toe niet zo meegemaakt. Ik vroeg een schoonmaakster iets en ze aarzelde even met antwoorden. Net of ze niet verwachtte dat ik met haar zou praten.
Terwijl we aan het koprollen zijn, Fleur en Martine moeten het nog leren, komt er een man met verrekijker aan. Of we de walvis wel gezien hebben! Meteen worden alle verrekijkers opgehaald en speuren we de zee af. Een keer zien een paar van ons een walvis water spuiten. Verdorie moeten we hier ook nog wildspotten!
Intussen is het weer opgeknapt, de lucht is bijna wolkvrij. Wat een heerlijke relaxdag. Niet autorijden vandaag, de was zit in de droger, beetje boekje lezen, straks even naar het stadje lopen en vanavond braaien. Lijkt wel vakantie!